Thursday 6 June 2013

Jum Rileks2x dulu ")

Bismillahirahmanirrahim..


Assalamualaikum sahabat2 blog sekalian..

Hari ni saya mau cerita pasal KAWEN MUDA?

Nahh..!! mesti seronokkan dengar..

Tapi aku ni lain sikit.. sini aku cerita kenapa ya..

first.. sekarang ni memang musim orang mendirikan rumah tangga..

bukan orang yang dah bekerja jak. tp yang masih beljar pun ada.

TABIK la.. inshaaAllah.. semoga kalian semua diRedhai oleh Allah..

Masjid yang dibina itu sungguh INDAH ertinya..

 

Di antara hadis Rasulullah SAW yang menerangkan mengenai perkahwinan adalah 

sebagaimana berikut – ertinya :

 

“Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud katanya, Rasulullah SAW bersabda kepada kamu:  Wahai kumpulan anak-anak muda ! Barangsiapa di antara kamu yang mampu berkahwin hendaklah berkahwin. Kerana sesungguhnya perkahwinan itu menutup pandangan dan memelihara kemaluan. Tetapi barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa sebab yang demikian itu akan menahan nafsunya.”

  

nahh.. dengar tu kawan2..

hehe. kelaka pulak bila aku yang ckap pasal kawen ni..

sebab aku rasa muda betul lagi aku mok ckap pasal ni..

tapi ini la hakikatnya.. :)

 

baik kawen bila sudah berkemampuan.. bukan menggalakkan tp itu la..

hehe.. 

Satu lagi..sebelum kawen tu.. ada syarat jugak.. iaitu pilih calon pasangan.. :)

Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Al-Nasa’i, Abu Dawud Ibn Majah Ahmad Ibn Hanbal, dan Al-Darimi dalam kitabnya dari sahabat Abu Hurairah ra

 

Menyatakan bahawa Rasulullah S.A.W menjelaskan 4 kriteria untuk memilih isteri.

1- HARTANYA
2- KETURUNANNYA
3- KECANTIKANNYA
4- AGAMANYA.

 

oke. yang saya cdangkan ni yang betul2 mau kawen ya.. hehe. 

adik2.. jangan la sibuk post kat FB tu pasal..

" siapakah bakal imamku" " siapa kah tulang rusuk kiri ku"
inshaaAllah.. ada JODOH..ada la tu.. tp tangguungjawab sekarang perlu dilaksanakan

iaitu.. jadi la INDIVIDU MUSLIM yang hebat.. baru la melanggkah ke arag seterusnya..

iaitu BAITUL MUSLIM..baru la dapat melahirkan pejuang2 Islam pada masa hadapan..


inshaaAllah..

sapa2 xsetuju dengan saya.. diam2 jak kamu sna ya. :)

oke.. tu jak la dulu untuk entri kali ni..


tidak pandai berkata2 jugak ni..


@selamat beramal.. :)

 

 

No comments:

Post a Comment

fatmadotmy.blogspot.com

Create your own banner at mybannermaker.com!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com