Kisah dSebalik Saidina Umar ^_^
Assalamualaikum..
Hari ini, bukan pasal pengalaman yang berkaitan saya..
tapi hari ini special sikit.. kita baca Sirah pulak ya..
tadi, tinjau2 FACEBOOK.. kat Home tu, ada seorang sahabat ana,
tertarik dengan apa yang dia ceritakan..
Kisah Sebenar Saidina Umar Al-Khattab..
amat menarik hati..
Jom. jangan percaya kisah yang syiah buat untuk kita..
al-Maklumlah.. bila sebut jak pasal Saidina Umar.
mesti terlintas pasal bunuh anak perempuan time Jahilliah..
sebenarnya TIDAK..!!
Ni pun ana copy n paste.!
tak mampu mau tulis balik..
Maaf ya [Umar Jiman] - sahabat matrik ana yang tulis ni..
Jap ah..
- Sebelum tu, saya mau pesan.. sebelum kita share2 satu benda. mesti tau betul or tidak..jangan dipercaya jak terus. k2.. ambil ikhtibar sama2.. ^_^
fb Umar.. hehe ^_^
Kita selalu dengar cerita kisah Saidina Umar membunuh anak perempuannya.Antara versi yang popular adalah:
“... Umar memejamkan mata. Anak itu ditendangnya masuk ke dalam lubang
yang digalinya. la menangis. Umar tidak menghiraukannya. ... Umar
menutupkan mata dan terfikir, “Oh! Anakku yang manis dan pintar. Mengapa
kau dilahirkan sebagai perempuan?” la
menangis. Tangannya gementar, tubuhnya menggigil. “Umar, jangan jadi
pengecut,” tiba-tiba suara itu terdengar berulang kali di telinganya.
Lalu sambil menahan kesedihannya, Umar meneruskan lagi menimbun pasir ke
lubang tadi, sehinggalah anaknya itu menghembuskan nafasnya yang
terakhir ...”
Ini fakta yang sebenar.SAIDINA UMAR TIDAK PERNAH MEMBUNUH ANAKNYA.
Ini hanyalah cerita palsu yang sengaja direka oleh puak Syiah untuk memburukkan sahabat Rasulullah.
Bukti? Ini adalah apa yang saya ambil dari seorang ulama Kelntan,Maulana Mohd Asru Yusoff.
1. Tidak ada satu pun riwayat yang boleh dipertanggungjawabkan untuk
membuktikan seorang pun daripada qabilah Quraisy pernah menanam anak
hidup-hidup, apatah lagi untuk membuktikan Sayyidina Umar r.a membunuh
anak perempuan sendiri.
2. Adat menanam anak perempuan
hidup-hidup berlaku di kalangan setengah-setengah qabilah Bani Tamim dan
Asad yang bimbangkan kepapaan menimpa mereka disebabkan anak-anak itu.
(Mohd Tayyib an-Najjar, al-Qabasu al-Waddha’, ms. 78, Zakaria
Bashier,The Meccan Crucible, ms. 24).
Sebagaimana adanya
riwayat menyebutkan Qais bin Asim, seorang pemimpin qabilah Bani Tamim
yang kemudiannya memeluk Islam, telah mengaku menanam hidup-hidup 8
orang anak perempuannya di zaman jahiliah,di sana terdapat juga riwayat
menyebutkan seorang pemimpin dari qabilah yang sama telah menyelamatkan
sekian ramai anak-anak perempuan daripada dibunuh oleh ibubapa mereka
kerana takutkan kepapaan dengan membeli anak-anak perempuan itu.
Di antara pemimpin yang menonjol dalam usaha membasmi adat keji ini
ialah Sa’sa’ah bin Naajiah, datuk kepada al-Farazdaq (seorang penyair
Arab yang terkenal) dan Zaid bin Amar bin Nufail.
Sa’sa’ah
telah membeli anak perempuan daripada kedua ibubapa mereka kemudian
memelihara mereka hingga dewasa. Bilangan anak-anak perempuan yang
dipeliharanya ialah 360 orang. (At-Thabarani dalam al-Mu’jamu al-Kabir,
jilid 8, ms. 77). Sementara Zaid bin Amar bin Nufail pula tidak
terpengaruh dengan masyarakatnya yang menyengutukan Allah (s.w.t) dengan
sesuatu yang lain malah beliau mencari-cari kebenaran dan sedapat
mungkin cuba mengesan serta mengamalkan saki-baki peninggalan agama Nabi
Ibrahim (a.s). Beliau juga membeli anak-anak perempuan daripada ibubapa
mereka lalu memeliharanya hingga dewasa. Kemudian beliau akan membawa
anak perempuan itu kepada dua ibubapa masing-masing lalu berkata kepada
mereka, “Jika kamu suka kepada anak perempuan kamu ini bolehlah kamu
mengambilnya, atau kalau kamu tidak mahu biarlah anak-anak perempuan ini
bersama saya.” (Bukhari, jilid 1, ms. 540.)
Zaid bin Amar bin
Nufail bukan sahaja dari keluarga Sayyidina Umar r.a malah beliau
merupakan sepupu Sayyidina Umar r.a sendiri. Adik perempuan Sayyidina
Umar r.a menjadi isteri kepada anaknya Sa’id, manakala anak perempuan
Zaid pula menjadi isteri Sayyidina Umar r.a sendiri. Takkanlah dalam
keluarga yang terkenal dengan usaha-usaha suci menyelamatkan anak-anak
perempuan daripada dibunuh oleh orang tua mereka, tiba-tiba seorang yang
sangat menyerlah dan terpenting di kalangan mereka melakukan perbuatan
terkutuk ini dengan membunuh anak sendiri!
3. Setelah Mekah
dibuka, Rasulullah (s.a.w) berbai’ah dengan perempuan-perempuan mukmin.
Di antara ucapan Baginda (s.a.w) ialah: “Kamu tidak lagi akan membunuh
anak-anak kamu.” Hindun dengan spontan menjawab, “Kami memelihara
mereka semasa kecil, apabila besar kamu pula yang membunuhnya.”
Peristiwa tersebut dicatatkan di dalam kitab-kitab hadits dan
kitab-kitab sirah dengan jelas dan terperinci, kata-kata Hindun ini
menunjukkan qabilah Quraisy tidak terlibat dengan adat yang keji ini.
Sabda Rasulullah (s.a.w) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim juga
membuktikan bahawa Quraisy tidak terlibat dalam pembunuhan anak-anak
perempuan iaitu sabda Baginda (s.a.w) yang bermaksud;
“Sebaik-baik perempuan Arab ialah perempuan Quraisy. Mereka sangat
penyayang terhadap anak-anak yatim sewaktu kecilnya dan mereka amat
menjaga kedudukan dan harta benda suami.” (Sahih Muslim, jilid 16 ms.
81)
Apa ertinya pujian Nabi (s.a.w) mengenai sifat penyayang
mereka terhadap anak-anak sekiranya mereka juga seperti qabilah-qabilah
lain yang terlibat dengan adat membunuh anak? Sewaktu Nabi (s.a.w)
diutuskan menjadi Nabi, Sayyidina Umar r.a ketika itu berumur 27 tahun.
Anak-anak Sayyidina Umar r.a yang lahir sebelum Islam semuanya masih
hidup. Mereka ialah Ummul Mukminin Hafsah, Abdullah bin Umar dan Abdul
Rahman.
Dalam tradisi Arab, seseorang itu dikuniahkan dengan
anak sulungnya. Sebagaimana kuniah Nabi kita (s.a.w) ialah Abu al-Qasim,
kuniah Sayyidina Umar r.a ialah Abu Hafsin yang merujuk kepada Hafsah,
anak perempuannya. Ini menunjukkan anak perempuan Sayyidina Umar r.a
yang sulung ialah Sayyidatina Hafsah.
Perlu juga diperhatikan
bahawa di sepanjang hayatnya, berapa ramaikah isteri Sayyidina Umar r.a
dan juga hamba sahayanya di samping anak-anak beliau dengan mereka itu?
Kerana sejarah menyimpan semua maklumat isteri-isteri dan anak-anak
Sayyidina Umar r.a, Imam Ibnu al-Jauzi dan lain-lain telah menyenaraikan
isteri-isteri Sayyidina Umar r.a dan anak-anaknya serta hamba
sahayanya. Beliau menulis, “Sayyidina Umar r.a mempunyai beberapa orang
isteri dan mendapat ramai anak.” Isteri beliau ialah:
i.
Zainab binti Maz’un. Zainab adalah saudara perempuan Utsman bin Maz’un
yang terbilang di antara orang yang memeluk Islam di peringkat
permulaan, juga merupakan saudara susuan Nabi (s.a.w). Dengan Zainab ini
Sayyidina Umar r.a telah mendapat tiga orang anak iaitu Hafsah,
Abdullah dan Abdul Rahman.
ii. Atikah binti Zaid bin Amar bin Nufail. Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘lyadh.
iii. Isteri yang ketiga ialah Jamilah binti Tsabit bin Aflah. Dengannya beliau mendapat seorang anak lelaki bernama ‘Aasim.
v. Ummul Hakam binti al-Harits bin Hisyam. Dengannya beliau mendapat anak perempuan bernama Fatimah.
v. Ummul Kultsum binti Jarwal bin Malik. Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Ubaidullah dan Zaid al-Akbar.
vi. Ummul Kultsum binti Ali bin Abi Talib. Dengannya beliau mendapat dua orang anak bernama Zaid al-Ashghar dan Ruqayyah.
vii. Daripada hamba sahayanya yang bernama Fukayyah dan Luhayyah juga
Sayyidina Umar r.a telah mendapat anak. Dengan Fukayyah dia mendapat
anak perempuan bernama Zainab dan dengan Luhayyah beliau mendapat anak
bernama Abdul Rahman al-Ausath dan Abdul Rahman al-Ashghar.
Jadi anak-anak Sayyidina Umar r.a adalah seperti berikut:
Lelaki:
1. Abdullah
2. Abdul Rahman al-Akbar
3. Abdul Rahman al-Ausath
4. Abdul Rahman al-Ashghar
5. Zaid al-Akbar
6. Zaid al-Ashghar
7. Ubaidullah
8. ‘Aasim
9. ‘lyadh
Perempuan:
1. Hafsah
2. Ruqayyah
3. Fatimah
4. Zainab
Daripada isteri pertamanya Zainab binti Maz’un, Sayyidina Umar r.a
hanya mendapat tiga orang anak iaitu Ummul Mukminin Hafsah, Abdullah bin
Umar dan Abdul Rahman al-Akbar. Hafsah adalah anak sulungnya dengan
Zainab binti Maz’un, sebab itulah beliau dikuniahkan dengan Abu Hafsin.
Pada ketika beliau memeluk Islam, beliau mempunyai hanya 3 orang anak
ini sahaja. Kalau begitu anak yang manakah yang ditanam hidup-hidup oleh
Sayyidina Umar r.a itu? Apakah namanya dan apakah nama ibunya? Kalaulah
Sayyidina Umar r.a betul-betul tidak suka atau bencikan anak perempuan,
kenapa pula beliau sanggup memakai kuniah Abu Hafsin?
Selain
daripada alasan yang disebutkan tadi, adakah logik Sayyidina Umar r.a
baru mengetahui jantina sebenar anaknya hanya setelah anak itu berumur 4
tahun?
Sebelum kita sampaikan sesuatu kisah,pastikan sumbernya terlebih dahulu.
Wallahualam.
REWRITE BY fatmawati sudin ^_^.. sebarkan ya..
13/06/2013
06.37 petang- SI
No comments:
Post a Comment