Saturday 15 June 2013

Markaz Tarbiyyyah Itu..!! -IRFAAN

Bismillahirahmanirrahimm..
Assalamualaikum..
Ya Allah, permudahkan la untuk mereka memahami kata2ku..
Semoga dengan Penulisan ni mendapat Redha dariMu..Amiinn.. ^_^

Sahabat Al-Irfaan ???
Mula2 time aku masuk KML, aku sorang jak. dtg tanpa family.
Aku mula tengok org ramai, datang dengan family mereka..[ SEBAK!!]
Tapi aku yakin ada Allah bersamaku walaupun aku berseorang..
Aku memohon,
 "Ya Allah, pertemukan la aku kepada sahabat2 baru disini  yang akan mengasihiku keranaMu "
Sepanjang masa daftar tu, dimana2 sorang2. masih xda kawan,. tambah2 lagi aku sarawak. banyak yg aku jumpa sabah.. Tp aku kuatkan hati jugak. sedih tengok family org datng..Macam mok nangis jak time tu..

Lepas tu, time petang. aku teringat kata2 naqibah ku.." pegi mana2 jak, cari SURAU ya"
Ku ingat..dan aku menuju satu surau yang sangat ku sayangi hingga kini.. Surau Al-Irfaan..
Di sini la start kehidupan aku di KML dengan diserikan dengan irfaan.. ^_^.

Petang tu jugak, aku jumpa 2 org sahabat..diaorang duduk dibawah pokok tepi surau.
memandangkan time tu aku sorang, jadi beranikan diri la pegi tegur mereka..
Dua2 ni sahabat baik di Sandakan..sentiasa bersama pegi mana-mana tempat..
jadi aku pegi tegur la..
" Assalamualaikum.. boleh join ka?"
Dengan hati terbuka, mereka terima aku untuk join mereka..
bertaaruf la kmi sampai mula kedengaran azan maghrib..time tu aku xkenal lagi suara azan tu..hehe

Malam nya tu pulak..
Aku jumpa ramai lagi sahabat, tapi aku banyak diamkan diri..
sebab masih baru kan..jadi aku ambil keputusan untuk diam jak di surau tu..
Sambil2 memerhati keadaan surau la..
owh..rupanya surau ni ada 2 tingkat.. ada perpustakaan mini lagi..
Bestnya surau ni..disitu la aku mula tertarik denga Surau..
Tambah2 lagi, diluar tu, alumni2 ada sediakan borang Sahabat Al-Irfaan..
Lepas tu, dengan ringan tangan aku pegi ambil borang tu, dan isi..

Selang sehari, aku dapat mesej dari kakak2. untuk datang temuduga..
Wahh.. nebes dah ni.. xpernah2 lagi interview untuk jdi ajk surau dengan secepat ini..
walaupun aku dulu di sekolah menengah memegang jawatan Bendahari BADAR..
oke, xpa.. aku datang.. Kakak yang interview tu namanya Kak Norpaidah @ kak paidah..
seorang dah alumni aku kenal. yes. jumpa lagi seorang kakak, namanya kak Pijut..[bukan nama sebnar]
hehe.syukur betul..banyak la soalan yang kena tanya..salah satu nya.::
" fatma, kalau kamu dilantik sebagai Bendahari Surau, mampukah kmu untuk pikul??"
soalannya kiranya macam tu la..jadi aku ni takut jugak. sebab itu kan amanah..

" InsyaaAllah kak, saya akan buat yang terbaik !! "
itu jak jawapanku.. bukan untuk minta jwatan itu, tapi dengan izin Allah, aku berkata2 begitu..


Oke.. aku terus pegi time kami mula baiah untuk jadi ajk surau..kami masing2 xtau apa taklifan yang kmi dapat..cuma kakak tu cakp, tunggu jak nama dipanggil..wahh..!! takut ada la..time tu selepas isyak..

Bermula la kisah ku disurau Irfaan ni dengan memegang taklifan T.Bendahari kepada seorang muslimin..
Bendahari Ahmad Zaidi.orang kelate.. haha. dua2 kmi budak sains..xda kaitan betul dengan akaun..
sahabat selamanya.. ^_^

Macam2 yang kmi semua  lalui bersama2... gerak kerja ISLAM yang tiada titik noktah.
itulah yang mentarbiyyah kami semua.. dengan kena marah., gelak ketawa bersama, menangis bersama..makan bersama2..riadah bersama2..mcm2 la.. usrah sama2..meetinag2 sama2.. jalan sama2..sebab tu la kmi masing memanggil surau itu sebagai :::

Markaz Tarbiyyah Al-Irfaan.. aku sayang mereka kerana Allah..^_^

Tidak dilupakan jugak.. Murobbi kami yang sentiasa bersama..

Ya Allah.. berila mereka kehidupan yang bahagia seperti yang Engkau Izinkan..
Abi Khairil, Ummi Seri, Sir Al-Amin, Miss Amal, Mdm Faizee, Sir Muazzin, Ustazah Zaenah dan ramai lagi yang sentiasa membimbing kmi sepanjang mangemudi Bahtera Irfaan selama setahun pengajian kami..

Mereka sentiasa bersama ku time aku berseorang, hiburkan hati bila aku sedih. bantu aku dalam pelajaran..
wahh..aku rindukan suasana itu.sangat  !!!

macam mau jak kembali ke zaman tu balik.. 
mereka telah mengajar aku erti kehidupan.!! 

Luahan hati ku..
Fatmawati / <3 Irfaan ..
16/6/2013

Sahabat Al-Irfaan 2011/2012

Mujahid Irfaan

Mujahidah Irfaan

Bahtera MT Irfaan

Murabbi Irfaan

Shoutul Irfaan - MT& ME

Srikandi Genji Irfaan ^_^





That All :)

1 comment:

fatmadotmy.blogspot.com

Create your own banner at mybannermaker.com!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com